Vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon
Een vertrouwenspersoon is er voor iedereen in het bedrijf die te maken heeft met ongewenst gedrag, spanningen of een onveilige werksituatie. Denk aan pesten, (seksuele) intimidatie, agressie, discriminatie of hoge werkdruk. De vertrouwenspersoon luistert, neemt jou serieus en kijkt samen met jou wat een goede volgende stap is. Alles wat je bespreekt is vertrouwelijk.
Voor werkgevers helpt een vertrouwenspersoon om een veilige bedrijfscultuur te borgen en te voldoen aan de Arbowet rondom psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Volgens de Arbowet moet een werkgever medewerkers beschermen tegen dit soort risico’s en hier beleid voor hebben. Een vertrouwenspersoon is een belangrijk onderdeel daarvan.
Wat doet een een vertrouwenspersoon?
De vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt als er iets speelt.
Luistert en vangt de medewerker op als er sprake is van ongewenst gedrag, spanningen met collega’s/leidinggevende of onveilig voelen op werk.
- Helpt om de situatie helder te krijgen en bespreekt welke oplossingen er zijn: informeel oplossen, melden, of een officiële klacht indienen.
- Kan meegaan of ondersteunen als het gesprek lastig is richting leidinggevende, HR of directie.
- Signaleert patronen in de organisatie (bijvoorbeeld structureel grensoverschrijdend gedrag) en bespreekt dat op organisatieniveau met de werkgever, zodat herhaling voorkomen kan worden.
De vertrouwenspersoon kiest geen partij, maar begeleidt en bewaakt veiligheid én zorgvuldigheid.
Waarvoor is een vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon is er om veiligheid te waarborgen op de werkvloer – zowel voor medewerkers als voor de organisatie.
- Voor medewerkers: je staat er niet alleen voor als je last hebt van pesten, intimidatie, discriminatie, buitensluiten of druk/conflict met collega’s of leidinggevenden. Je kunt in vertrouwen praten en samen kijken wat verstandig is.
- Voor werkgevers: een vertrouwenspersoon helpt om klachten vroeg te signaleren, verzuim door stress en conflicten te beperken en escalatie of reputatieschade te voorkomen. Dit draagt bij aan een sociaal veilige cultuur en helpt bij het voldoen aan de Arbowet-eis om psychosociale arbeidsbelasting te voorkomen en aan te pakken.
Maak kennis met
Angelien Landstra
Zij ondersteunt organisaties bij het bevorderen van een veilige, respectvolle en gezonde werkomgeving. Medewerkers kunnen bij haar terecht voor vertrouwelijke gesprekken over ongewenst gedrag, spanningen of werkdruk. Vanuit haar ruime ervaring in coaching en teamontwikkeling helpt zij zowel werknemers als werkgevers om open communicatie en duurzame samenwerking te versterken.